سازگاری با دما کم و زیاد

تاثیر دما بر سیستم های ردیابی

تکنولوژی مجیک بوف

در این نوشته سعی دارم تا تاثیر دمای محیط بر سیستم های ردیابی و نحوه عملکرد سیستم ردیابی شبکه حسگر مفید رو کمی توضیح بدم! تمام سیستم های ردیابی دارای باطری لیتیومی هستند. همانطو که میدانید دمای کاری باطری های لیتیومی در بازه ۲۰- تا ۷۰+ درجه سانتی گراد است. بسیاری از سیستم های ردیابی دارای همین رنج دمایی برای عملکرد صحیح می باشند یعنی در صورتیکه دما بالاتر از محدوده مشخص شده شود این سیستم ها از کار خواهند افتاد و یا در عملکرد آنها اختلال ایجاد خواهد شد. همچنین بهترین بازه دمایی برای شارژ این باطری ها بین ۰ تا ۶۰+ درجه سانتی گراد می باشد لذا شارژ باطری ها در دمایی خارج از این بازه یا امکان پذیر نمی باشد و یا باعث خرابی خیلی زودتر باطری خواهد شد.

مکانیزم شارژ در ردیاب ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد. در روش مستقیم باطری همواره در حال شارژ شدن است و باطری وسیله نیز بصورت پیوسته در حال تخیله شدن! در این روش بخاطر اتصال مستقیم به برق خودرو همچنین احتمال خرابی سیستم توسط سارق نیز بیشتر می شود. در روش غیر مستقیم باطری فقط در زمانهایی خاص شروع به شارژ شدن می کند و برق وسیله از برق باطری کاملا جدا می باشد به این ترتیت علاوه بر افزایش ضریب امنیتی طول عمر باطری داخلی نیز به شدت افزایش پیدا میکند. بسیاری از سیستم های موجود از روش شارژ مستقیم استفاده می کنند و به همین دلیل در سرمای کمتر از ۰ درجه سانتی گراد قادر به شارژ صحیح باطری نیستن و باعث خرابی باطری پشتیبان می شوند. سیستم هایی هم که از روش شارژ غیر مستقیم استفاده می کنند با همین مشکل مواجه هستن ضمن اینکه در این سیستم ها به دلیل غیر مستقیم بودن احتمال از کار افتاد سیستم نیز وجود دارد.

سیستم امنیتی شبکه حسگر مفید برای حل این مشکلات از روش شارژ غیر مستقیم به همراه کنترل کننده دما استفاده می کند. لذا چنانچه دما بالاتر از محدوده شارژ شود با خاموش کردن شارژر جلوی افزایش دمای بیشتر را گرفته و پس از پایین آمدن دما مجددا شارژر را روشن می نماید. اما چنانچه دما کمتر از ۰ باشد بدین منظور از یک هیتر داخلی برای گرم کردن محیط سیستم استفاده می کند و به محض رسیدن به دمای مجاز برای شارژ، باطری داخلی را شارژ می نماید. به این ترتیب بازه دمای کاری سیستم وسیع تر شده است. در واقع سیستم ما قادر خواهد بود تا در دمای ۳۵- تا ۸۰+ درجه سانتی گراد بخوبی عمل نماید.